Q&A: Finland

Hei kaikki, tänään artikkeli Suomesta! Anteeksi! Takaisin Hollanti..

Hallo allemaal! Vandaag weer een artikel uit Finland! Sorry! Terug naar het Nederlands..

“Waarom heb je voor Finland gekozen?’ ‘Is het eenzaam om alleen in het buitenland te wonen?’ ‘Waarom koos je voor Finland? En ‘Spreek je Fins?’

blog2

De tijd gaat zo ontzettend snel! Ik woon alweer 2 maand in Finland en het voelt alsof ik er net een week of twee ben. Ik krijg van jullie regelmatig verschillende vragen over mijn studie, stage en over Finland zelf. Het leek me dus een goed idee om deze vragen te beantwoorden in een Q&A! Let’s go! 

Welke studie doe je en wat voor stage hoort daarbij?

Momenteel doe ik de opleiding ‘Onderwijsassistent’ op het MBO en ik zit in het 3e en laatste jaar van de opleiding. Het is een niveau 4 opleiding en je loopt vooral stage in het basisonderwijs. In het laatste jaar heb je de mogelijkheid om in het voortgezet onderwijs of in het speciaal onderwijs stage te lopen. Ik weet niet of dit op alle scholen zo is, maar mijn school biedt de mogelijkheid wel aan. Even als de mogelijkheid om op buitenlandstage te gaan.

Waarom buitenlandstage en waarom Finland?

In het begin van mijn 2e leerjaar wilde ik al graag naar het buitenland, toen ik hoorde dat dit een mogelijkheid was. Het was voor mij een kans om te reizen en zo meer van de wereld te zien. Ik hou wel van uitdagingen en dit was voor mij een doel om naar toe te werken. Met vallen en opstaan is het mij dan ook gelukt! Eerst wilde ik naar Engeland, omdat dat binnen de EU valt en dan heb je recht op bepaalde subsidies en het is een Engelstalig-land, dus geen taalbarrière. Een paar weken later kregen we een presentatie met uitleg over alle mogelijke landen om naar toe te gaan en op dat moment sprak Finland mij nog veel meer aan. Ik heb wat research gedaan en Finland heeft een heel goed onderwijssysteem. Meer en meer werd ik nieuwsgierig naar het land, het onderwijssysteem en het leven in Scandinavië.

Is het eenzaam om alleen in het buitenland te zitten?

Dit is een vraag die ik heel veel hoor. Als ik mensen vertelde dat ik alleen naar Finland zou gaan voor 3 maanden, dan was dit vaak de eerste vraag. Nou, lieve mensen hier het antwoord. Al vanaf het begin was ik er van overtuigd dat het wel mee zou vallen. Ik ben iemand die heel goed alleen kan zijn. Ik zoek liever de mensen op, dan dat ik opzoek moet naar een plekje en rust voor mezelf. Het is heerlijk om altijd terug te kunnen keren naar een plek waar je gewoon lekker jezelf kan zijn en tot rust kan komen. Het is voor mij dus helemaal niet eenzaam. Ik heb hier snel mijn draai kunnen vinden en heb geweldige mensen leren kennen. Ik heb haast geen tijd om mij te vervelen met genoeg huiswerk, een (soms wel intensieve) stage, leuke tripjes naar mooie steden, gezellige vrienden.. Ga zo maar door!

knipsel

Wat is het grootste verschil tussen Nederland en Finland?

Als ik kijk naar deze vraag dan is het eerste wat in mij opkomt de mensen. Finnen zijn erg gesteld op hun privacy en persoonlijke ruimte. Als je hier in de supermarkt loopt heb je maar een kleine kans dat je een winkelwagentje in je rug geduwd krijgt, omdat de gangpaden hier zo breed zijn. In de trein of op straat zou je dan ook nooit zomaar aangesproken worden. In Nederland gebeurd dit veel meer en zijn er genoeg mensen die random een praatje met iemand maken onderweg naar het werk bijvoorbeeld. Over de verschillen qua onderwijs kan ik wel een compleet artikel schrijven, dus daar ga ik nu ook niet verder op in. Verder is de taal een groot verschil. Fins lijkt totaal niet op Nederlands, Engels of Duits. Hier in Finland is Zweeds de belangrijkste tweede taal en ik kan met zekerheid zeggen dat ik meer Zweeds begrijp dan Fins. Dat weerhoud mij overigens niet om Fins te leren! 😉

Wat is het meest belangrijke dat je tot nu toe hebt geleerd?

De stage alleen was niet de enige reden dat ik graag op buitenlandstage wilde. Ik wilde voor mijzelf graag ontdekken of ik voor mezelf kon zorgen en of ik mij zou redden, 3 maand, in een vreemd land, met een vreemde taal en niemand die ik ken. Het is dus ook een groot persoonlijk avontuur geweest en dat is het nog steeds. Buitenlandstage is ook een kans om jezelf te leren kennen en om voor jezelf te denken en je eigen mening te vormen. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is zelfkennis en zelfvertrouwen hebben. De mooiste momenten zijn dat je, je realiseert dat je het voor elkaar hebt gekregen waar je al die maanden voor hebt gespaard en naar toe heb geleefd. Dit moment had ik toen ik met het vliegtuig lande in Helsinki.

Zou je een stage/studie in het buitenland aanraden?

JA! Echt wel! Het een een uitdaging, maar zeker de moeite waard op zoveel verschillende gebieden. Je groeit qua kennis, persoonlijk en voor mij ben ik ook ontzettend veel gegroeid in geloof. Ik denk dat ik daarom ook nooit moeite gehad heb met ‘eenzaamheid’. Ik weet dat er altijd iemand is die voor mij zorgt, die voor mij uitkijkt en die mij nooit, maar dan ook nooit alleen laat.

mitakuulu

Spreek je al Fins?

Kylä! Puhun vähän Suomea! (Ja! Ik spreek een beetje Fins) Ik heb al verschillende dingen geleerd in het Fins. Het begon met tellen, de dagen van de week en de kleuren. Ik loop stage op een basisschool, dus ik leer gezellig met de kinderen mee. Nu na ongeveer 7 weken doe ik ook mijn boodschappen in het Fins, dus ik spreek met de kassière gewoon Fins. Niet dat je veel woorden wisselt aan de kassa, maar goed. Verder komt het neer op groeten en mijzelf voorstellen, zoals je ziet hieronder:

Hallo/Hoi = Moi/Hei/Terve 

Ik ben.. = Minä olen.. 

Dankjewel! = Kiittos! 

Alsjeblieft = Ole hyvä 

Sorry! = Anteeksi! 

Kiittos oikein paljon käsittelyyn! (Heel erg bedankt voor het lezen!)

Heb je meer vragen? Laat ze achter in de reacties! Heipa!

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Plaats een reactie